Olej MCT – średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe

  • Michał Undra

Olej MCT – czyli średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które często dodawane są do kawy kuloodpornej. Czym są, jakie mają zastosowanie i wpływ na zdrowie?

               Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe – tak jak sama nazwa wskazuje – mają łańcuch węgla o średniej długości od 6 do 12 atomów węgla – zalicza się do nich kwas kapronowy (6 atomów węgla), kwas kaprylowy (8 atomów węgla), kwas dekanowy (10 atomów węgla) oraz kwas laurynowy (12 atomów węgla) – chociaż ten ostatni ma właściwości podobne do długołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Występują one przede wszystkim w oleju kokosowym, ale także palmowym oraz w nabiale. Kwas kaprylowy stanowi zaledwie niecałe 7% oleju kokosowego, a kwas dekanowy jedynie 5,4%. Z kolei dobry olej MCT będzie zawierał 50-80% kwasu kaprylowego oraz 20-50% kwasu dekanowego, dlatego olej kokosowy nie jest najlepszym źródłem MCT. W żywności spożywamy głównie długołańcuchowe kwasy tłuszczowe (13-24 atomy węgla) – i to do tych kwasów tłuszczowych odnosimy się najczęściej, jeżeli mówimy o tłuszczu w diecie. W niewielkiej ilości spożywamy też krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe jak maślan (4 atomy węgla), który też jest produkowany przez nasze bakterie jelitowe przy spożywaniu błonnika.  

               MCT są zupełnie inaczej wchłaniane niż tłuszcze długołańcuchowe – nie stymulują one wydzielania żółci ani lipazy trzustkowej – są one wchłaniane przez bierną dyfuzję do żyły wrotnej (1) w tempie podobnym do glukozy (2) – przez co stanowią one „szybkie” źródło energii. Nie potrzebują one też karnityny dla transportu do mitochondriów (3). Większe dawki MCT zwiększają produkcję ketonów (4) niezależnie od innych czynników – takich jak wysoka insulina (5) – tzn. że dodając MCT do posiłku bogatego w węglowodany i tak będziemy produkować ketony – jednak na pewno nie będą one efektywnie wykorzystywane.

               Jakie zastosowanie mają MCT?

✅ mogą wspierać utratę tkanki tłuszczowej – jeżeli inne tłuszcze zamieniamy na MCT (6), Dodatkowo zmniejszyły także poziom cholesterolu i poprawiły wrażliwość insulinową – badanie zostało jednak przeprowadzone na osobach otyłych;

✅ wspierają utlenianie kwasów tłuszczowych bardziej niż inne tłuszcze (7);

✅ może wspierać tempo przemiany materii po 7 dniach spożywania, jednak efekt znika po 14 dniach (8, 9).

               Oleje MCT w praktyce są stosowane przed treningiem, do kawy, w adaptacji do ketozy i ogólnie dla szybkiego zwiększenia poziomu energii.

               Warto zaznaczyć, że przygodę z MCT należy zaczynać od małych dawek – rzędu kilku mililitrów, ponieważ na początku duże dawki mogą powodować problemy ze strony przewodu pokarmowego.

Źródła:

  1.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18407910
  2.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4532880
  3.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15363639
  4.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6157353
  5.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/87165
  6.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17570262
  7.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11033985
  8.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10348498
  9.   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10232626

Autor
artykułu

Michał Undra

Specjalista ds. Zdrowia, ekspert do spraw biohackingu i poprawy pracy mózgu

Ekspert w dziedzinie biohackingu, optymalizacji pracy mózgu, snu oraz wpływu stresu na organizm.

Specjalizuje się w interpretacji badań, poprawie pracy mózgu, biohackingu oraz suplementacji. Na co dzień prowadzę konsultację indywidualne, na których poprawiam zdrowie, sylwetkę oraz pracę mózgu moich klientów. Jestem autorem szkoleń stacjonarnych oraz online z szeroko pojętej tematyki zdrowia, oraz biohackingu.