ALAT (ALT, Aminotransferaza alaninowa) – jakie są najlepsze normy dla zdrowia?

  • Michał Undra

Badania krwi. To temat, który jest bardzo ważny i mam nadzieję, że wykonujesz badania regularnie. Już wkrótce wypuszczam swój drugi autorski kurs online, który będzie traktował o badaniach krwi. Bardzo ważnym dodatkiem będzie tabela, gdzie możesz wpisać swoje wyniki badań i sprawdzić, czy są w normie funkcjonalnej (nie mylić z normą laboratoryjną). Czym jest norma funkcjonalna? Jest to znacznie zawężony wynik badania, który wskazuje na optymalne działanie ciała (narządu) oraz sprzyja długowieczności. Dzisiaj omówię jeden z takich wyników i jego normę funkcjonalną. Niestety normy laboratoryjne w większości przypadków opierają się na statystyce – tak, by 95% osób mieściło się w normach (odcinamy górne i dolne 2,5%). Jak pewnie doskonale wiesz – nie zawsze sprzyja to zdrowiu i optymalnemu funkcjonowaniu organizmu.

ALAT (Aminotransferaza alaninowa, znana też jako ALT czy GPT) to jedno z podstawowych badań funkcjonowania wątroby (może także wskazywać np. na uszkodzenie serca, ale rzadko jest w tym celu wykonywana). Mimo, iż mamy nowe badania wątroby, takie jak cholinoesteraza, to ALAT zawsze w mojej praktyce sprawdzał się najdokładniej (cholinoesteraza w normie, a ALAT podwyższony). Jednak – jak wspomniałem we wstępnie – normy dla ALATu są dosyć szerokie – czasem nawet do 50 u/l. W tym badaniu postuluje się, aby te normy znacznie obniżyć. Górna granica to 19 u/l u kobiet, a 30 u/l u mężczyzn. Wyższe wyniki mogą wskazywać na stłuszczenie wątroby.

Oczywiście znajdą się osoby, które mają ALAT na poziomie 300 czy 1000 u/l (np. przy stosowaniu sterydów oralnych), co oznacza ogromne obciążenie wątroby. Jednak jeżeli dbasz o siebie i zależy Ci na optymalnym zdrowiu – warto wziąć pod uwagę te węższe normy.

W moim kursie będzie opisane mnóstwo badań, ich znaczenie dla zdrowia i normy. W wielu przypadkach wiemy, że zwykłe normy laboratoryjne wcale nie oznaczają zdrowia. Jeżeli kontrolujesz swoje zdrowie i regularnie wykonujesz badania krwi – ten kurs będzie dla Ciebie.

Na koniec wspomnę o bardzo ciekawym podcaście, którego słuchałem. Ogólnie jestem fanem podcastu Peter Attia „Drive”, głównie dzięki prowadzącemu, który jest lekarzem o OGROMNEJ wiedzy, przenikliwości umysłu, a dodatkowo zawsze bardzo mocno „ciśnie” swoich gości – zawsze wyjaśnia wszelkie nurtujące i niejasne kwestie. Ostatnio słuchałem jego podcastu z Davidem Sinclair’em na temat długowieczności. Znajdziesz w nim fascynujące informacje o takich mechanizmach jak restrykcja kaloryczna, SIRTuiny, NMR, resweratrol i jak je stosować w celu długowieczności. Polecam, ponieważ obaj Panowie mają ogromną wiedzę.

#27 – David Sinclair, Ph.D.: Slowing aging – sirtuins, NAD, and the epigenetics of aging

Autor
artykułu

Michał Undra

Specjalista ds. Zdrowia, ekspert do spraw biohackingu i poprawy pracy mózgu

Ekspert w dziedzinie biohackingu, optymalizacji pracy mózgu, snu oraz wpływu stresu na organizm.

Specjalizuje się w interpretacji badań, poprawie pracy mózgu, biohackingu oraz suplementacji. Na co dzień prowadzę konsultację indywidualne, na których poprawiam zdrowie, sylwetkę oraz pracę mózgu moich klientów. Jestem autorem szkoleń stacjonarnych oraz online z szeroko pojętej tematyki zdrowia, oraz biohackingu.